درمان ریشه دندان (عصب کشی)

شما مراجعه کنندگان عزیز می‌توانید درصورت مواجهه با درد عمیق در ناحیه ریشه دندان، به کلینیک تخصصی دکتر علی مودبی مراجعه فرمایید تا در صورت نیاز، دندان‌های شما عصب‌کشی گردد و از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر‌ به دندان‌های شما جلوگیری به‌عمل آید. به ما اعتماد کنید تا بتوانیم در حفظ سلامت دهان و دندان شما عزیزان، نقشی مؤثر داشته باشیم.

درمان ریشه و عصب کشی در حقیقت به معنای تمیز کردن و شکل دادن به کانال ریشه بوده و همچنین خارج کردن عصب دندان را نیز شامل می شود. این مراحل با پرکردن دندان به منظور جلوگیری از ورود میکروب‌ها و باکتری به عصب دندان به پایان می‌رسد. علت انجام درمان ریشه می‌تواند متفاوت باشد اما یکی از مهتم‌رین علل درمان ریشه به وسیله دندانپزشک این است که با داشتن یک دندان بدون عصب بتوانیم بدون درد به انجام امور روزانه خود ادامه دهیم . انجام اموری همانند غذا خوردن و فکر کردن و … همراه با یک دندان درد هر چند خفیف در مواردی می‌تواند بسیار کلافه کننده باشد. بنابراین بسیاری از مردم برای بهبود وضعیت خود اقدام به درمان ریشه می‌کنند.

خدمات درمان ریشه دندان | عصب‌کشی | دکتر مودبی
پالپ یا مغز دندان، منطقه ای نرم در مرکز دندان می باشد و در این منطقه علاوه بر عصب، عروق خونی نیز قرار دارد. وقتی عصب دندان به دلایل مختلف دچار ضایعه می‌گردد، دندان‌پزشک برای نجات دندان، درمان ریشه (عصب کشی)می نماید. وی با استفاده از تزریق موضعی، دندان را بی حس کرده و پوسیدگی تاج دندان را بر می دارد. با استفاده از میله های بسیار باریک به نام فایل، اعصاب و عروق خونی ریشه را خارج کرده، دیواره کانال ریشه سوهان زده می شود تا هم باقیمانده بافت عصب خارج شود و هم کانال دندان وسیع تر گردد. سپس کانال ریشه شستشو داده می شود. پس از خشک کردن، کانال ریشه با مواد مخصوص کامل پر شده و تاج دندان بازسازی می گردد. ازآنجا‌که سطح وسیعی از تاج دندان تحلیل رفته است، با استفاده از پین های مخصوص، استحکام تاج بیشتر خواهد شد.

خدمات درمان ریشه دندان | عصب کشی | آسیب | دکتر مودبی
وجود درد بعد از درمان ریشه غیر طبیعی نیست بلکه بخاطر تحریک عصب دندانی در انتهای ریشه است و با تجویز مسکن و گذر زمان قابل ترمیم است. همچنین میزان التهاب پس از درمان ریشه طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
اگر به هر دلیلی درمان ریشه با شکست مواجه شود، نیاز به درمان مجدد ریشه می‌باشد که در موارد عدم موفقیت درمان مجدد ریشه بایستی به سراغ جراحی اندودنتیک رفت. در صورتی که جراحی نیز با شکست مواجه شود نیاز به کشیدن دندان و استفاده از درمان‌های دیگر نظیر ایمپلنت و… می‌باشد .با درمان ریشه و مراقبت صحیح ماندگاری دندان بالا رفته و می‌توان تا پایان عمر از دندان عصب‌کشی شده استفاده کرد.

مراقبت های بعد از درمان

– تا ۲ ساعت از خوردن غذای سفت با دندان درمان شده خودداری کنید؛
– تا ۲۴ ساعت از سمت دیگر دهان، غذا میل کنید؛
– آنتی بیوتیک و داروی تجویز شده توسط دندان‌پزشک را کامل و به‌موقع استفاده کنید؛
– به علت شکننده بودن دندان عصب‌کشی شده، احتمال نیاز به روکش زیاد می‌باشد، لذا قـبل از روکـش با احـتیاط از دنـدان کنید؛
– برای چند روز پس از اتمام درمان (میانگین ۱۰ روز) ممکن است سطح روی دندان کوتاه یا بلند به نظر برسد. بطوریکه ایجاد درد نماید. این دردها در روزهای اولیه ( ۲ تا ۳ روز اول) بیشتر بوده و به صورت دردهای خود به خود، ضربان‌دار و حساسیت دندان خود را نشان می‌دهد. پس از مدتی این درد به تدریج کمتر شده و از بین می رود؛

خدمات درمان ریشه دندان (عصب کشی) | دکتر مودبی

درمان مجدد ریشه دندان

دندان‌هایی که قبلا تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند و اکنون بنا به دلایل گوناگونی نیازمند درمان مجدد ریشه می‌باشند. دلایلی همانند: درمان پیشین ناقص، شکستگی تاج دندان ویا ریختن ترمیم قبلی، وجود کانال‌های اضافی ریشه که در درمان قبلی کشف نشده‌اند، اطمینان از کیفیت درمان قبل از روکش شدن دندان و موارد دیگر که به تشخیص متخصص اندودانتیکس باید تحت درمان مجدد ریشه قرار گیرند.