تشخیص و درمان مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی (اختلالات TMJ)

کلیه درد های فکی صورتی و سر دردها در این کلینیک، بصورت تخصصی توسط جناب آقای دکتر علی مودبی، متخصص بیماری‌های فک و صورت، با فلوشیپ تخصصی لیزر از ایتالیا صورت می‌گیرد. توصیه دکتر مودبی به شما این است تا درصورت مشاهده‌ی هرگونه درد و اختلالات در نواحی فک و صورت، به متخصص بیماری‌های فک و صورت مراجعه کنید تا با شناسایی منشأ بیماری، راهکارهای درمانی مناسب در زمان به‌موقع ارائه گردد.

مفصل فکی، اتصال دهنده فک پایین به استخوان سر و مفصلی است که باعث می‌شود استخوان فک پایین متحرک باشد. اختلالات TMJ نوعی درد در ناحیه مفصل فکی می‌باشد که عوامل گوناگونی منجر به بروز این عارضه می‌گردند . این مفصل از طریق فک پایین به جمجمه و در جلوی گوش‌ها متصل گردیده است. مشکلات در این ناحیه می‌توانند موجب سردرد و دردگردن، درد صورت، گوش درد، قفل شدن فک و یا دشواری در باز شدن فک، مشکلات در جویدن و بلع و هم‌چنین ایجاد سر و صدای فک در هنگام جویدن گردند. اختلالات مفصل فکی معمولأ در بانوان بیشتر از آقایان مشاهده می‌شود.

خدمات تشخیص و درمان مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی (اختلالات TMJ) | دکتر مؤدبی
اختلالات TMJ علائم گوناگونی دارد و می‌تواند درد را در نواحی مختلف سر و گردن و صورت ایجاد نماید. اختلالات TMJ ممکن است باعث ایجاد گوش درد ( زنگ زدن گوش) و یا کاهش شنوایی گردد. اختلالات TMJ ممکن است باعث بروز تورم در صورت و دهان در طرف آسیب دیده گردد. فک ممکن است دچار قفل شدگی گردیده و یا بطور کامل باز نشود و یا ممکن است فک پایین پس از باز شدن به یک سمت منحرف شود. هم‌چنین، اسپاسم عضلانی حاصل از اختلالات TMJ ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بلعیدن گردد .این اختلالات می‌توانند بطور بالقوه باعث ایجاد تهوع و یا استفراغ همراه با سردرد و سرگیجه شوند. البته لازم به ذکر است، بسیاری از علائم در صورت شناسایی بموقع و مراقبت های اولیه پس از دو هفته از بین میروند.

راهکارهای جلوگیری از اختلالات مفصل فکی

• از جویدن بیش از حد آدامس و شکلات‌های سفت خودداری فرمایید.
• از گاز زدن خودکار، مداد و ناخن خودداری فرمایید.
• از مصرف بیش از حد غذاهای سفت و جویدنی خودداری فرمایید.
• هنگام فریاد زدن و یا خمیازه کشیدن فک پایین خود را با دست‌ها پشتیبانی کنید.
• برای گاز زدن لقمه‌های بزرگ ابتدا با چاقو آنرا به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید.
• بطور منظم فک، گونه‌ها و عضلات صورت را ماساژ دهید.
• حفظ حالت خواب مناسب با پشتیبانی از گردن را فراموش نکنید.

خدمات تشخیص و درمان مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی (اختلالات TMJ) | دکتر مؤدبی

اختلالات مفصل فکی در مراحل ابتدایی می‌تواند با درمان‌های اولیه از سوی پزشک متخصص در این زمینه بطور کامل درمان گردد، اما در صورت عدم توجه و ساده پنداشتن این اختلال ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگ‌تر گردیده و در نهایت، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

از جمله راهکارهای پیشنهادی برای درمان اختلالات TMJ عبارتست از:
• داروهای ضد التهابی با تجویز پزشک ( آسپیرین، استامینوفن، ایپوبروفن)
• استفاده از یک رژیم غذایی شامل غذاهای نرم
• اجتناب از جویدن آدامس، شکلات های سفت و غذاهای جویدنی و باز نکردن بیش از حد دهان
• کاهش استرس
• قراردادن کمپرس گرم در ناحیه درد
کلیه درد های فکی صورتی و سر دردها در این مرکز، بصورت تخصصی توسط جناب آقای دکتر علی مودبی با فلوشیپ تخصصی لیزر از ایتالیا صورت می‌گیرد.

تشخیص و درمان مشکلات مفصل گیجگاهی – فکی (اختلالات TMJ) و سر دردها | دکتر مؤدبی