دندان‌پزشکی بیماران خاص

‌پیشنهاد دکتر علی مودبی متخصص بیماری‌های فک و دهان این است که به‌منظور درمان دقیق و بدون خطای مشکلات دندانی بیماران خاص، اطلاعاتی از وضعیت بیمار توسط پزشک معالج به دندان‌پزشک ارائه گردد تا معاینات و مشاوره تخصصی و دقیق برای بیماران در حین درمان صورت گیرد. بنابراین با مراجعه به این کلینیک، می‌توانید از مشاوره‌ای تخصصی برای درمان بهره گیرید و از کلیه خدمات جهت بهبود وضعیت دهان و دندان خود استفاده نمایید.

دندانپزشکی بیماران قلبی

عفونت‌های دهانی می‌توانند باعث افزایش سطح پلاسما گردند، زیرا منجر به التهابی می‌شوند که سبب لخته شدن خون می‌گردد. بنابراین بیماران قلبی می‌بایست بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت کرده و سالی ۲ بار به دندان‌پزشک مراجعه نمایند. هم‌چنین، پس از سکته قلبی احتمال سکته مجدد در ۶ ماه پس از آن بالا است، پس در این مدت می‌بایست از کارهای دندان‌پزشکی خودداری کرد. بعلاوه، از جمله ضروری‌ترین موارد در دندان‌پزشکی بیماران قلبی، کنترل عفونت است که باید تمامی این موارد تحت نظر متخصص قلب صوورت گیرد. لازم است بدانید، داروهایی که برای فشار خون بالا استفاده می‌شود، باعث خشکی دهان یا تغییر حس چشایی می‌گردد و نیز، برخی داروها منجر به بیهوشی در حین درمان در مطب دندان‌پزشکی می‌گردند.

دندان‌پزشکی بیماران خاص | کلیوی | دیابتی | دکتر مودبی

دندان‌پزشکی بیماران خاص | قلبی | سرطانی | دکتر مودبی

دندانپزشکی بیماران دیابتی

شناخت و کنترل بیماران دیابت در زمان درمان‌های دندان‌پزشکی یک ضرورت است که سبب جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته و یا بهبود شرایط بیمار خواهد شد؛ از خطرات دندان‌پزشکی در بیماران مبتلا به دیابت، ریسک بالای عفونت و تأخیر در ترمیم و احتمال وقوع اورژانس‌های مهم در کلینیک می‌باشد.

دندانپزشکی بیماران کلیوی

افزایش اوره در خون (اورمیا) با اثر روی سیستم عصبی مرکزی، مشکلات زیادی را برای بیمار به‌همراه دارد که سبب تهوع، استفراغ و احساس تندی در دهان می‌گردد. گاهأ تغییرات استخوانی نیز پیش می‌‌آید، از جمله اینکه تراکم استخوان در فک بیمار کاهش یافته و دندان‌های آنها در بعضی موارد لق و یا دردناک می‌‌شوند. اگر بیماری که تحت دیالیز است، نیاز به درمان دندان‌‌پزشکی داشته باشد، بهتر است طوری برنامه ‌ریزی کند که درمان خود را در روز پس از دیالیز انجام دهد، زیرا خطر ایجاد عفونت‌های دهان و دندان در چنین افرادی بسیار بالاتر است.

دندان‌پزشکی بیماران خاص | کلیوی | MS | دکتر مودبی

دندانپزشکی بیماران MS

متاسفانه برخی از محدودیت های حرکتی در بیماران مبتلا به ام اس همواره بعنوان مانعی برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی می‌شود. خشکی دهان یکی از عوارض جانبی برخی داروهای مصرفی این بیماران است که می‌تواند روند پوسیدگی‌های دندان و عفونت‌های لثه ای را تسریع نماید. افراد مبتلا به ام اس برای نشستن بر روی یونیت دندان‌پزشکی نیازمند شرایط خاصی می‌باشند که این امر نیاز به وجود تجهیزات و یونیت‌های مخصوص را برای این افراد ایجاد می‌نماید.

دندان‌پزشکی زنان باردار

عدم توجه به دندان‌های پوسیده و وجود جرم‌های دندانی قبل و در طول دوره حاملگی، سبب ایجاد مشکلاتی برای زنان در طول دوره بارداری می‌شود. دندان‌های پوسیده ممکن است با پیشرفت در دوره حاملگی باعث درد، آبسه حاد و یا شکستگی شوند که لازم است به صورت اورژانس کنترل و درمان شوند. به‌دلیل حساسیت‌های موجود، کنترل عفونت و استریل، هم‌چنین استفاده از وسایل مخصوص در هنگام عکس‌برداری باید به‌دقت مورد استفاده قرار گرفته و رعایت شوند.
مراجعه به دندان‌پزشک در طول دوران بارداری
• زنان باردار در طول حاملگی باید حداقل سه مرتبه به دندانپزشک جهت معاینه مراجعه کنند.
• درمان دندانپزشکی در طول مدت بارداری شامل درمان‌های ساده و پیشگیرانه مثل جرم‌گیری و ترمیم پوسیدگی‌ها بوده و انجام درمان‌های پیچیده از جمله جراحی ها معمولا به بعد این دوران موکول می‌شود.
• بهترین زمان برای انجام درمان‌های دندان‌پزشکی در زنان باردار سه ماهه دوم حاملگی است.
• در سه ماهه اول بارداری چون جنین در حال شکل گیری است، مصرف دارو و بروز عفونت بر روند رشد و تکامل اثرگذار است، لذا به زنان باردار توصیه می‌شود در صورتیکه مشکلات دهان و دندان‌آن‌‌ها اورژانسی نیست، ترجیحأ در سه ماهه اول هیچ اقدامی نکنند. در سه ماهه سوم نیز تحمل مادر برای نشستن روی صندلی دندان‌پزشکی کاهش می‌یابد. پس بهتر است فقط درمان‌های کوتاه مدت و اورژانسی در این دوره انجام شود.

دندانپزشکی بیماران سرطانی

دندانپزشکی بیماران خاص | زنان باردار | سرطانی | دکتر مودبیاز آن جایی که درمان سرطان می‌تواند بر بافت‌های حفره دهانی تأثیر گذارد، باید در مورد عوارض جانبی احتمالی و مراقبت‌های لازم در حین و پیش از درمان اطلاعات کافی داشت. بیماری‌های موجود و درمان نشده حفره دهانی می‌تواند شرایط درمان را پیچیده‌تر کند. عوارض دهانی ناشی از سرطان، بسته به بدن فرد و نوع درمان می‌توانند به اشکال و شدت‌های متفاوتی بروز کنند. معمولاً شیمی درمانی باعث اختلال در عملکرد مغز استخوان می‌گردد. دریافت مشاوره تخصصی از دندان‌پزشک در حین شیمی درمانی و درمان دقیق و بدون خطای مشکلات دندان‌ها از ضروریات این دسته از بیماران می‌باشد.